/* Grafx2 - The Ultimate 256-color bitmap paint program Copyright 2008 Yves Rizoud Copyright 2007 Adrien Destugues Copyright 1996-2001 Sunset Design (Guillaume Dorme & Karl Maritaud) Grafx2 is free software; you can redistribute it and/or modify it under the terms of the GNU General Public License as published by the Free Software Foundation; version 2 of the License. Grafx2 is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU General Public License for more details. You should have received a copy of the GNU General Public License along with Grafx2; if not, see or write to the Free Software Foundation, Inc., 59 Temple Place - Suite 330, Boston, MA 02111-1307, USA. */ // Fonctions de lecture/ecriture file, gèrent les systèmes big-endian et // little-endian. #include #include #include #include #if defined(__amigaos4__) #include #include #elif defined(__WIN32__) #include #include #else #include #endif #include "struct.h" #include "io.h" word endian_magic16(word x) { #if SDL_BYTEORDER == SDL_LIL_ENDIAN return x; #else return SDL_Swap16(x); #endif } dword endian_magic32(dword x) { #if SDL_BYTEORDER == SDL_LIL_ENDIAN return x; #else return SDL_Swap32(x); #endif } // Lit un octet // Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur int read_byte(FILE *file, byte *Dest) { return fread(Dest, 1, 1, file) == 1; } // Ecrit un octet // Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur int write_byte(FILE *file, byte b) { return fwrite(&b, 1, 1, file) == 1; } // Lit des octets // Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur int read_bytes(FILE *file, void *Dest, size_t size) { return fread(Dest, 1, size, file) == size; } // Ecrit des octets // Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur int write_bytes(FILE *file, void *Src, size_t size) { return fwrite(Src, 1, size, file) == size; } // Lit un word (little-endian) // Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur int read_word_le(FILE *file, word *Dest) { if (fread(Dest, 1, sizeof(word), file) != sizeof(word)) return 0; #if SDL_BYTEORDER != SDL_LIL_ENDIAN *Dest = SDL_Swap16(*Dest); #endif return -1; } // Ecrit un word (little-endian) // Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur int write_word_le(FILE *file, word w) { #if SDL_BYTEORDER != SDL_LIL_ENDIAN w = SDL_Swap16(w); #endif return fwrite(&w, 1, sizeof(word), file) == sizeof(word); } // Lit un word (big-endian) // Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur int read_word_be(FILE *file, word *Dest) { if (fread(Dest, 1, sizeof(word), file) != sizeof(word)) return 0; #if SDL_BYTEORDER != SDL_BIG_ENDIAN *Dest = SDL_Swap16(*Dest); #endif return -1; } // Ecrit un word (big-endian) // Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur int write_word_be(FILE *file, word w) { #if SDL_BYTEORDER != SDL_BIG_ENDIAN w = SDL_Swap16(w); #endif return fwrite(&w, 1, sizeof(word), file) == sizeof(word); } // Lit un dword (little-endian) // Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur int read_dword_le(FILE *file, dword *Dest) { if (fread(Dest, 1, sizeof(dword), file) != sizeof(dword)) return 0; #if SDL_BYTEORDER != SDL_LIL_ENDIAN *Dest = SDL_Swap32(*Dest); #endif return -1; } // Ecrit un dword (little-endian) // Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur int write_dword_le(FILE *file, dword dw) { #if SDL_BYTEORDER != SDL_LIL_ENDIAN dw = SDL_Swap32(dw); #endif return fwrite(&dw, 1, sizeof(dword), file) == sizeof(dword); } // Lit un dword (big-endian) // Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur int read_dword_be(FILE *file, dword *Dest) { if (fread(Dest, 1, sizeof(dword), file) != sizeof(dword)) return 0; #if SDL_BYTEORDER != SDL_BIG_ENDIAN *Dest = SDL_Swap32(*Dest); #endif return -1; } // Ecrit un dword (big-endian) // Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur int write_dword_be(FILE *file, dword dw) { #if SDL_BYTEORDER != SDL_BIG_ENDIAN dw = SDL_Swap32(dw); #endif return fwrite(&dw, 1, sizeof(dword), file) == sizeof(dword); } // Détermine la position du dernier '/' ou '\\' dans une chaine, // typiquement pour séparer le nom de file d'un chemin. // Attention, sous Windows, il faut s'attendre aux deux car // par exemple un programme lancé sous GDB aura comme argv[0]: // d:\Data\C\GFX2\grafx2/grafx2.exe char * Position_dernier_slash(const char * Chaine) { const char * position = NULL; for (; *Chaine != '\0'; Chaine++) if (*Chaine == SEPARATEUR_CHEMIN[0] #ifdef __WIN32__ || *Chaine == '/' #endif ) position = Chaine; return (char *)position; } // Récupère la partie "nom de file seul" d'un chemin void Extraire_nom_fichier(char *dest, const char *Source) { const char * position = Position_dernier_slash(Source); if (position) strcpy(dest,position+1); else strcpy(dest,Source); } // Récupère la partie "répertoire+/" d'un chemin. void Extraire_chemin(char *dest, const char *Source) { char * position; strcpy(dest,Source); position = Position_dernier_slash(dest); if (position) *(position+1) = '\0'; else strcat(dest, SEPARATEUR_CHEMIN); } int Fichier_existe(char * fname) // Détermine si un file passé en paramètre existe ou non dans le // répertoire courant. { struct stat buf; int Resultat; Resultat=stat(fname,&buf); if (Resultat!=0) return(errno!=ENOENT); else return 1; } int Repertoire_existe(char * Repertoire) // Détermine si un répertoire passé en paramètre existe ou non dans le // répertoire courant. { DIR* entry; // Structure de lecture des éléments if (strcmp(Repertoire,PARENT_DIR)==0) return 1; else { // On va chercher si le répertoire existe à l'aide d'un Opendir. S'il // renvoie NULL c'est que le répertoire n'est pas accessible... entry=opendir(Repertoire); if (entry==NULL) return 0; else { closedir(entry); return 1; } } }