grafX2/special.c
Yves Rizoud 5fd1e42ea0 Copyright notices in source files
git-svn-id: svn://pulkomandy.tk/GrafX2/trunk@217 416bcca6-2ee7-4201-b75f-2eb2f807beb1
2008-10-08 19:40:47 +00:00

350 lines
11 KiB
C

/* Grafx2 - The Ultimate 256-color bitmap paint program
Copyright 2007 Adrien Destugues
Copyright 1996-2001 Sunset Design (Guillaume Dorme & Karl Maritaud)
Grafx2 is free software; you can redistribute it and/or
modify it under the terms of the GNU General Public License
as published by the Free Software Foundation; version 2
of the License.
Grafx2 is distributed in the hope that it will be useful,
but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the
GNU General Public License for more details.
You should have received a copy of the GNU General Public License
along with Grafx2; if not, see <http://www.gnu.org/licenses/> or
write to the Free Software Foundation, Inc.,
59 Temple Place - Suite 330, Boston, MA 02111-1307, USA.
*/
#include <stdlib.h>
#include <string.h>
#include "const.h"
#include "struct.h"
#include "global.h"
#include "graph.h"
#include "moteur.h"
//---------------------- Modifier le pinceau spécial -------------------------
void Modifier_pinceau(int Largeur, int Hauteur)
{
int Pos_X,Pos_Y;
int X,Y;
float Rayon2;
if (Largeur<1) Largeur=1;
if (Hauteur<1) Hauteur=1;
if (Largeur>TAILLE_MAXI_PINCEAU) Largeur=TAILLE_MAXI_PINCEAU;
if (Hauteur>TAILLE_MAXI_PINCEAU) Hauteur=TAILLE_MAXI_PINCEAU;
Pinceau_Largeur=Largeur;
Pinceau_Hauteur=Hauteur;
Pinceau_Decalage_X=Pinceau_Largeur>>1;
Pinceau_Decalage_Y=Pinceau_Hauteur>>1;
switch (Pinceau_Forme)
{
case FORME_PINCEAU_ROND :
Rayon2=Pinceau_Decalage_X+0.414213562; // [0.410..0.415[
Rayon2*=Rayon2;
for (Pos_Y=0; Pos_Y<Pinceau_Hauteur; Pos_Y++)
for (Pos_X=0; Pos_X<Pinceau_Largeur; Pos_X++)
{
X=Pos_X-Pinceau_Decalage_X;
Y=Pos_Y-Pinceau_Decalage_Y;
Pinceau_Sprite[(Pos_Y*TAILLE_MAXI_PINCEAU)+Pos_X]=( ((X*X)+(Y*Y)) < Rayon2 );
}
break;
case FORME_PINCEAU_CARRE :
for (Pos_X=0,Pos_Y=0; Pos_X<Pinceau_Hauteur; Pos_X++,Pos_Y+=TAILLE_MAXI_PINCEAU)
memset(Pinceau_Sprite+Pos_Y,1,Pinceau_Largeur);
break;
case FORME_PINCEAU_ROND_TRAME :
Rayon2=Pinceau_Decalage_X+0.414213562; // [0.410..0.415[
Rayon2*=Rayon2;
for (Pos_Y=0; Pos_Y<Pinceau_Hauteur; Pos_Y++)
for (Pos_X=0; Pos_X<Pinceau_Largeur; Pos_X++)
{
X=Pos_X-Pinceau_Decalage_X;
Y=Pos_Y-Pinceau_Decalage_Y;
Pinceau_Sprite[(Pos_Y*TAILLE_MAXI_PINCEAU)+Pos_X]=( (!((Pos_X+Pos_Y)&1)) && (((X*X)+(Y*Y)) < Rayon2));
}
break;
case FORME_PINCEAU_CARRE_TRAME:
for (Pos_Y=0; Pos_Y<Pinceau_Hauteur; Pos_Y++)
for (Pos_X=0; Pos_X<Pinceau_Largeur; Pos_X++)
Pinceau_Sprite[(Pos_Y*TAILLE_MAXI_PINCEAU)+Pos_X]=!((Pos_X+Pos_Y)&1);
break;
case FORME_PINCEAU_PLUS:
X=Pinceau_Largeur>>1;
for (Pos_Y=0; Pos_Y<Pinceau_Hauteur; Pos_Y++)
for (Pos_X=0; Pos_X<Pinceau_Largeur; Pos_X++)
Pinceau_Sprite[(Pos_Y*TAILLE_MAXI_PINCEAU)+Pos_X]=((Pos_X==X) || (Pos_Y==X));
break;
case FORME_PINCEAU_SLASH:
X=Pinceau_Largeur>>1;
for (Pos_Y=0; Pos_Y<Pinceau_Hauteur; Pos_Y++)
for (Pos_X=0; Pos_X<Pinceau_Largeur; Pos_X++)
Pinceau_Sprite[(Pos_Y*TAILLE_MAXI_PINCEAU)+Pos_X]=(Pos_X==(Pinceau_Largeur-(Pos_Y+1)));
break;
case FORME_PINCEAU_ANTISLASH:
X=Pinceau_Largeur>>1;
for (Pos_Y=0; Pos_Y<Pinceau_Hauteur; Pos_Y++)
for (Pos_X=0; Pos_X<Pinceau_Largeur; Pos_X++)
Pinceau_Sprite[(Pos_Y*TAILLE_MAXI_PINCEAU)+Pos_X]=(Pos_X==Pos_Y);
break;
case FORME_PINCEAU_BARRE_HORIZONTALE:
memset(Pinceau_Sprite,1,Pinceau_Largeur);
break;
case FORME_PINCEAU_BARRE_VERTICALE:
for (Pos_Y=0; Pos_Y<Pinceau_Hauteur; Pos_Y++)
Pinceau_Sprite[(Pos_Y*TAILLE_MAXI_PINCEAU)]=1;
break;
case FORME_PINCEAU_X:
X=Pinceau_Largeur>>1;
for (Pos_Y=0; Pos_Y<Pinceau_Hauteur; Pos_Y++)
for (Pos_X=0; Pos_X<Pinceau_Largeur; Pos_X++)
Pinceau_Sprite[(Pos_Y*TAILLE_MAXI_PINCEAU)+Pos_X]=( (Pos_X==Pos_Y) || (Pos_X==(Pinceau_Hauteur-(Pos_Y+1))) );
break;
case FORME_PINCEAU_LOSANGE:
X=Pinceau_Largeur>>1;
for (Pos_Y=0; Pos_Y<Pinceau_Hauteur; Pos_Y++)
for (Pos_X=0; Pos_X<Pinceau_Largeur; Pos_X++)
{
if (Pos_X<=X)
Y=X-Pos_X;
else
Y=Pos_X-X;
if (Pos_Y<=X)
Y+=X-Pos_Y;
else
Y+=Pos_Y-X;
Pinceau_Sprite[(Pos_Y*TAILLE_MAXI_PINCEAU)+Pos_X]=(Y<=X);
}
break;
case FORME_PINCEAU_ALEATOIRE:
Rayon2=Pinceau_Decalage_X+0.414213562; // [0.410..0.415[
Rayon2*=Rayon2;
for (Pos_Y=0; Pos_Y<Pinceau_Hauteur; Pos_Y++)
for (Pos_X=0; Pos_X<Pinceau_Largeur; Pos_X++)
{
X=Pos_X-Pinceau_Decalage_X;
Y=Pos_Y-Pinceau_Decalage_Y;
Pinceau_Sprite[(Pos_Y*TAILLE_MAXI_PINCEAU)+Pos_X]=( (((X*X)+(Y*Y)) < Rayon2) && (!(rand()&7)) );
}
}
}
void Retrecir_pinceau(void)
{
if ( (Pinceau_Forme<FORME_PINCEAU_DIVERS)
&& ( (Pinceau_Largeur>1)
|| (Pinceau_Hauteur>1) ) )
{
Effacer_curseur();
switch (Pinceau_Forme)
{
case FORME_PINCEAU_ROND:
case FORME_PINCEAU_ROND_TRAME:
case FORME_PINCEAU_X:
case FORME_PINCEAU_PLUS:
case FORME_PINCEAU_LOSANGE:
case FORME_PINCEAU_ALEATOIRE:
if (Pinceau_Largeur&1)
Modifier_pinceau(Pinceau_Largeur-2,Pinceau_Hauteur-2);
else
Modifier_pinceau(Pinceau_Largeur-1,Pinceau_Hauteur-1);
break;
case FORME_PINCEAU_CARRE:
case FORME_PINCEAU_SLASH:
case FORME_PINCEAU_ANTISLASH:
case FORME_PINCEAU_CARRE_TRAME:
Modifier_pinceau(Pinceau_Largeur-1,Pinceau_Hauteur-1);
break;
case FORME_PINCEAU_BARRE_HORIZONTALE:
Modifier_pinceau(Pinceau_Largeur-1,1);
break;
case FORME_PINCEAU_BARRE_VERTICALE:
Modifier_pinceau(1,Pinceau_Hauteur-1);
}
Afficher_pinceau_dans_menu();
Afficher_curseur();
}
}
void Grossir_pinceau(void)
{
if ( (Pinceau_Forme<FORME_PINCEAU_DIVERS)
&& ( (Pinceau_Largeur<TAILLE_MAXI_PINCEAU)
|| (Pinceau_Hauteur<TAILLE_MAXI_PINCEAU) ) )
{
Effacer_curseur();
switch (Pinceau_Forme)
{
case FORME_PINCEAU_ROND:
case FORME_PINCEAU_ROND_TRAME:
case FORME_PINCEAU_ALEATOIRE:
case FORME_PINCEAU_X:
case FORME_PINCEAU_PLUS:
case FORME_PINCEAU_LOSANGE:
if (Pinceau_Largeur&1)
Modifier_pinceau(Pinceau_Largeur+2,Pinceau_Hauteur+2);
else
Modifier_pinceau(Pinceau_Largeur+1,Pinceau_Hauteur+1);
break;
case FORME_PINCEAU_CARRE:
case FORME_PINCEAU_SLASH:
case FORME_PINCEAU_ANTISLASH:
case FORME_PINCEAU_CARRE_TRAME:
Modifier_pinceau(Pinceau_Largeur+1,Pinceau_Hauteur+1);
break;
case FORME_PINCEAU_BARRE_HORIZONTALE:
Modifier_pinceau(Pinceau_Largeur+1,1);
break;
case FORME_PINCEAU_BARRE_VERTICALE:
Modifier_pinceau(1,Pinceau_Hauteur+1);
}
Afficher_pinceau_dans_menu();
Afficher_curseur();
}
}
//--------------------- Passer à la ForeColor suivante -----------------------
void Special_Next_forecolor(void)
{
Effacer_curseur();
Encadrer_couleur_menu(CM_Noir);
Fore_color++;
Recadrer_palette();
Afficher_foreback();
Encadrer_couleur_menu(CM_Blanc);
Afficher_curseur();
}
//-------------------- Passer à la ForeColor précédente ----------------------
void Special_Previous_forecolor(void)
{
Effacer_curseur();
Encadrer_couleur_menu(CM_Noir);
Fore_color--;
Recadrer_palette();
Afficher_foreback();
Encadrer_couleur_menu(CM_Blanc);
Afficher_curseur();
}
//--------------------- Passer à la BackColor suivante -----------------------
void Special_Next_backcolor(void)
{
Effacer_curseur();
Back_color++;
Afficher_foreback();
Afficher_curseur();
}
//-------------------- Passer à la BackColor précédente ----------------------
void Special_Previous_backcolor(void)
{
Effacer_curseur();
Back_color--;
Afficher_foreback();
Afficher_curseur();
}
// ------------------- Scroller l'écran (pas en mode loupe) ------------------
void Scroller_ecran(short Decalage_en_X,short Decalage_en_Y)
{
short Decalage_temporaire_X;
short Decalage_temporaire_Y;
Decalage_temporaire_X=Principal_Decalage_X+Decalage_en_X;
Decalage_temporaire_Y=Principal_Decalage_Y+Decalage_en_Y;
if (Decalage_temporaire_X+Largeur_ecran>Principal_Largeur_image)
Decalage_temporaire_X=Principal_Largeur_image-Largeur_ecran;
if (Decalage_temporaire_Y+Menu_Ordonnee>Principal_Hauteur_image)
Decalage_temporaire_Y=Principal_Hauteur_image-Menu_Ordonnee;
if (Decalage_temporaire_X<0)
Decalage_temporaire_X=0;
if (Decalage_temporaire_Y<0)
Decalage_temporaire_Y=0;
if ( (Principal_Decalage_X!=Decalage_temporaire_X) ||
(Principal_Decalage_Y!=Decalage_temporaire_Y) )
{
Effacer_curseur();
Principal_Decalage_X=Decalage_temporaire_X;
Principal_Decalage_Y=Decalage_temporaire_Y;
Calculer_limites();
Calculer_coordonnees_pinceau();
Afficher_ecran(); // <=> Display_screen + Afficher_limites_de_l_image
Afficher_curseur();
}
}
// ---------------------- Scroller la fenêtre de la loupe --------------------
void Scroller_loupe(short Decalage_en_X,short Decalage_en_Y)
{
short Decalage_temporaire_X;
short Decalage_temporaire_Y;
Decalage_temporaire_X=Loupe_Decalage_X+Decalage_en_X;
Decalage_temporaire_Y=Loupe_Decalage_Y+Decalage_en_Y;
if (Decalage_temporaire_X+Loupe_Largeur>Principal_Largeur_image)
Decalage_temporaire_X=Principal_Largeur_image-Loupe_Largeur;
if (Decalage_temporaire_Y+Loupe_Hauteur>Principal_Hauteur_image)
Decalage_temporaire_Y=Principal_Hauteur_image-Loupe_Hauteur;
if (Decalage_temporaire_X<0)
Decalage_temporaire_X=0;
if (Decalage_temporaire_Y<0)
Decalage_temporaire_Y=0;
if ( (Loupe_Decalage_X!=Decalage_temporaire_X) ||
(Loupe_Decalage_Y!=Decalage_temporaire_Y) )
{
Effacer_curseur();
Loupe_Decalage_X=Decalage_temporaire_X;
Loupe_Decalage_Y=Decalage_temporaire_Y;
Recadrer_ecran_par_rapport_au_zoom();
Calculer_limites();
Calculer_coordonnees_pinceau();
Afficher_ecran();
Afficher_curseur();
}
}
// -------------- Changer le Zoom (grâce aux touches [+] et [-]) -------------
void Zoom(short Sens)
{
short Indice;
for (Indice=0; FACTEUR_ZOOM[Indice]!=Loupe_Facteur; Indice++);
Indice+=Sens;
if ( (Indice>=0) && (Indice<NB_FACTEURS_DE_ZOOM) )
{
Effacer_curseur();
Changer_facteur_loupe(Indice);
if (Loupe_Mode)
Afficher_ecran();
Afficher_curseur();
}
}