grafX2/io.c
Yves Rizoud fa71dea18d Code cleanup: Removed the code related to Save/Load window from buttons.c, transferred it to files.c. Files.h now only exposes this window's function.
Some code related to this window is still in loadsave.c (stuff for preview)


git-svn-id: svn://pulkomandy.tk/GrafX2/trunk@695 416bcca6-2ee7-4201-b75f-2eb2f807beb1
2009-03-26 19:41:33 +00:00

286 lines
7.2 KiB
C

/* Grafx2 - The Ultimate 256-color bitmap paint program
Copyright 2008 Yves Rizoud
Copyright 2007 Adrien Destugues
Copyright 1996-2001 Sunset Design (Guillaume Dorme & Karl Maritaud)
Grafx2 is free software; you can redistribute it and/or
modify it under the terms of the GNU General Public License
as published by the Free Software Foundation; version 2
of the License.
Grafx2 is distributed in the hope that it will be useful,
but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the
GNU General Public License for more details.
You should have received a copy of the GNU General Public License
along with Grafx2; if not, see <http://www.gnu.org/licenses/> or
write to the Free Software Foundation, Inc.,
59 Temple Place - Suite 330, Boston, MA 02111-1307, USA.
*/
// Fonctions de lecture/ecriture file, gèrent les systèmes big-endian et
// little-endian.
#include <SDL_endian.h>
#include <string.h>
#include <sys/stat.h>
#include <errno.h>
#if defined(__amigaos4__)
#include <proto/dos.h>
#include <dirent.h>
#elif defined(__WIN32__)
#include <dirent.h>
#include <windows.h>
#else
#include <dirent.h>
#endif
#include "struct.h"
#include "io.h"
word endian_magic16(word x)
{
#if SDL_BYTEORDER == SDL_LIL_ENDIAN
return x;
#else
return SDL_Swap16(x);
#endif
}
dword endian_magic32(dword x)
{
#if SDL_BYTEORDER == SDL_LIL_ENDIAN
return x;
#else
return SDL_Swap32(x);
#endif
}
// Lit un octet
// Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur
int read_byte(FILE *file, byte *Dest)
{
return fread(Dest, 1, 1, file) == 1;
}
// Ecrit un octet
// Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur
int write_byte(FILE *file, byte b)
{
return fwrite(&b, 1, 1, file) == 1;
}
// Lit des octets
// Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur
int read_bytes(FILE *file, void *Dest, size_t size)
{
return fread(Dest, 1, size, file) == size;
}
// Ecrit des octets
// Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur
int write_bytes(FILE *file, void *Src, size_t size)
{
return fwrite(Src, 1, size, file) == size;
}
// Lit un word (little-endian)
// Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur
int read_word_le(FILE *file, word *Dest)
{
if (fread(Dest, 1, sizeof(word), file) != sizeof(word))
return 0;
#if SDL_BYTEORDER != SDL_LIL_ENDIAN
*Dest = SDL_Swap16(*Dest);
#endif
return -1;
}
// Ecrit un word (little-endian)
// Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur
int write_word_le(FILE *file, word w)
{
#if SDL_BYTEORDER != SDL_LIL_ENDIAN
w = SDL_Swap16(w);
#endif
return fwrite(&w, 1, sizeof(word), file) == sizeof(word);
}
// Lit un word (big-endian)
// Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur
int read_word_be(FILE *file, word *Dest)
{
if (fread(Dest, 1, sizeof(word), file) != sizeof(word))
return 0;
#if SDL_BYTEORDER != SDL_BIG_ENDIAN
*Dest = SDL_Swap16(*Dest);
#endif
return -1;
}
// Ecrit un word (big-endian)
// Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur
int write_word_be(FILE *file, word w)
{
#if SDL_BYTEORDER != SDL_BIG_ENDIAN
w = SDL_Swap16(w);
#endif
return fwrite(&w, 1, sizeof(word), file) == sizeof(word);
}
// Lit un dword (little-endian)
// Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur
int read_dword_le(FILE *file, dword *Dest)
{
if (fread(Dest, 1, sizeof(dword), file) != sizeof(dword))
return 0;
#if SDL_BYTEORDER != SDL_LIL_ENDIAN
*Dest = SDL_Swap32(*Dest);
#endif
return -1;
}
// Ecrit un dword (little-endian)
// Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur
int write_dword_le(FILE *file, dword dw)
{
#if SDL_BYTEORDER != SDL_LIL_ENDIAN
dw = SDL_Swap32(dw);
#endif
return fwrite(&dw, 1, sizeof(dword), file) == sizeof(dword);
}
// Lit un dword (big-endian)
// Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur
int read_dword_be(FILE *file, dword *Dest)
{
if (fread(Dest, 1, sizeof(dword), file) != sizeof(dword))
return 0;
#if SDL_BYTEORDER != SDL_BIG_ENDIAN
*Dest = SDL_Swap32(*Dest);
#endif
return -1;
}
// Ecrit un dword (big-endian)
// Renvoie -1 si OK, 0 en cas d'erreur
int write_dword_be(FILE *file, dword dw)
{
#if SDL_BYTEORDER != SDL_BIG_ENDIAN
dw = SDL_Swap32(dw);
#endif
return fwrite(&dw, 1, sizeof(dword), file) == sizeof(dword);
}
// Détermine la position du dernier '/' ou '\\' dans une chaine,
// typiquement pour séparer le nom de file d'un chemin.
// Attention, sous Windows, il faut s'attendre aux deux car
// par exemple un programme lancé sous GDB aura comme argv[0]:
// d:\Data\C\GFX2\grafx2/grafx2.exe
char * Position_dernier_slash(const char * Chaine)
{
const char * position = NULL;
for (; *Chaine != '\0'; Chaine++)
if (*Chaine == SEPARATEUR_CHEMIN[0]
#ifdef __WIN32__
|| *Chaine == '/'
#endif
)
position = Chaine;
return (char *)position;
}
// Récupère la partie "nom de file seul" d'un chemin
void Extraire_nom_fichier(char *dest, const char *Source)
{
const char * position = Position_dernier_slash(Source);
if (position)
strcpy(dest,position+1);
else
strcpy(dest,Source);
}
// Récupère la partie "répertoire+/" d'un chemin.
void Extraire_chemin(char *dest, const char *Source)
{
char * position;
strcpy(dest,Source);
position = Position_dernier_slash(dest);
if (position)
*(position+1) = '\0';
else
strcat(dest, SEPARATEUR_CHEMIN);
}
int Fichier_existe(char * fname)
// Détermine si un file passé en paramètre existe ou non dans le
// répertoire courant.
{
struct stat buf;
int Resultat;
Resultat=stat(fname,&buf);
if (Resultat!=0)
return(errno!=ENOENT);
else
return 1;
}
int Repertoire_existe(char * Repertoire)
// Détermine si un répertoire passé en paramètre existe ou non dans le
// répertoire courant.
{
DIR* entry; // Structure de lecture des éléments
if (strcmp(Repertoire,PARENT_DIR)==0)
return 1;
else
{
// On va chercher si le répertoire existe à l'aide d'un Opendir. S'il
// renvoie NULL c'est que le répertoire n'est pas accessible...
entry=opendir(Repertoire);
if (entry==NULL)
return 0;
else
{
closedir(entry);
return 1;
}
}
}
// Taille de fichier, en octets
int FileLength(const char * fname)
{
struct stat infos_fichier;
if (stat(fname,&infos_fichier))
return 0;
return infos_fichier.st_size;
}
int File_length_file(FILE * file)
{
struct stat infos_fichier;
if (fstat(fileno(file),&infos_fichier))
return 0;
return infos_fichier.st_size;
}
void for_each_file(const char * Nom_repertoire, void Callback(const char *))
{
// Pour scan de répertoire
DIR* Repertoire_Courant; //Répertoire courant
struct dirent* entry; // Structure de lecture des éléments
char Nom_fichier_complet[TAILLE_CHEMIN_FICHIER];
int Position_nom_fichier;
strcpy(Nom_fichier_complet, Nom_repertoire);
Repertoire_Courant=opendir(Nom_repertoire);
if(Repertoire_Courant == NULL) return; // Répertoire invalide ...
strcat(Nom_fichier_complet, SEPARATEUR_CHEMIN);
Position_nom_fichier = strlen(Nom_fichier_complet);
while ((entry=readdir(Repertoire_Courant)))
{
struct stat Infos_enreg;
strcpy(&Nom_fichier_complet[Position_nom_fichier], entry->d_name);
stat(Nom_fichier_complet,&Infos_enreg);
if (S_ISREG(Infos_enreg.st_mode))
{
Callback(Nom_fichier_complet);
}
}
closedir(Repertoire_Courant);
}